dimecres, 23 de desembre del 2009

Paradisos fiscals al Penedès

Aquest post està motivat pel debat amb en Francesc Olivella, alcalde de les Cabanyes, sobre la política fiscal en aquest municipi (es pot seguir aquí). I més concretament per les seves crítiques sobre la meva pretesa desinformació. Així que donaré un parell de dades addicionals que són força interessants.


L’Idescat acaba de publicar dades actualitzades sobre els índexs de motorització dels diferents municipis catalans per l’any 2008. He vist amb sorpresa que la matriculació de vehicles en el citat municipi va augmentat un 50%. Ho podeu veure aquí. L’any 2008 a cada habitant de Les Cabanyes li corresponien 15 vehicles i 7 camions (més de 20.000 vehicles per menys de 900 habitants). Sembla que el negoci avança a bon ritme.


L’altra dada ve a to d’un informe elaborat per Automobilistas Europeos Asociados. Organización de Defensa del Automovilista que acabo de trobar. Es tracta del Informe de la AEA sobre la fiscalidad municipal del automóvil. I és molt interessant. Sobretot el quadre titulat Informe AEA sobre paraísos fiscales en España en que hi figura el municipi de Les Cabanyes en un grup que sumen només una vintena. Sembla, doncs, que no sóc l’únic que pensa que les pràctiques fiscals de l’Ajuntament de Les Cabanyes no s’adiuen al fair play. Pirateria o paradís fiscal, el nom no fa la cosa. Però el tema és greu.


Arribats aquí em pregunto, també, si els grans avantatges econòmics de que són beneficiaris els habitants de Les Cabanyes poden arribar a compensar la vergonya que ha de provocar saber que el teu municipi figura en un informe sobre paradisos fiscals a Espanya que està disponible a la xarxa i amb accés obert a tothom.


I per acabar un parell d’inquietuds. Segons l’informe de l’AEA a Les Cabanyes el 2008 hi havia 2517 turismes matriculats a nom d’empreses. Però segons l’Idescat n’hi ha un total de 14.230. Com s’explica aquesta diferència? El cas dels camions em planteja un dubte similar: 6855 camions matriculats. A quatre metres per camió sumarien 28 Km lineals, i és EVIDENT que aquesta quantitat ingent de ferralla no exerceix la seva activitat a Les Cabanyes.


La darrera ve a to de l’error que vaig cometre en l’anterior post amb la meva estimació sobre la recaptació que devia fer l’Ajuntament de Les Cabanyes per l’IVTM i que va resultar totalment exagerada comparada amb la dada que em va facilitar l’alcalde. Aquest error podria ser degut a la diferència entre les tarifes de les ordenances fiscals que publica l’Ajuntament i les que subministra l’AEA, que són quatre vegades inferiors. El que, sens dubte, també resulta curiós.


Paradisos fiscals: ni a les Illes Caiman, ni a Suïssa ni enlloc. I evidentment, al Penedès tampoc.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Evidentment, és tan fàcil com contactar amb una companyia de renting o de lloguer de cotxes, fixar un domicili social fictici i “a matricular cotxes”. Realment es tracta de “pirateria fiscal” a la que s’acolleixen pobles on els seus governants són molt espavilats i han tingut l’oportunitat de fer-ho. És una injustícia ? SI. És una indecència ? SI. És competència deslleial ? SI. És legal ? SI.
Si t’hi fixes veuràs que els impostos sobre vehicles d’aquesta paradisos fiscals són els mateixos, els més baixos possibles per tal d’evitar que les companyies vagin nal municipi veí. Ara be, si els Ajuntaments no ho denuncien, no es pot fer res: El problema és que qui ho fa, te una bona representativitat a la comarca i hauria de fer quelcom per repartir a quest benefici que no li correspon, es qüestió de “solidaritat” a la catalana.

jordi guilera ha dit...

Hola Anònim,

Molt ben vist. És força curiós que sigui precisament el president adjunt del Consell Comarcal de l'Alt Penedès i també del Consell d'Alcaldes qui faci aquest tipus de polítiques.

De fet el més curiós és que la resta d'alcaldes i regidors de la comarca donessin suport a aquest personatge que sembla ser tant poc sensible a l'interès general dels penedesencs.

Salut,
J