dijous, 10 de desembre del 2009

Alcaldes pirates, alcaldes populars

Fa unes setmanes parlava de l’impost de successions. Concretament de dos aspectes diferents però també relacionats. En primer lloc defensava que aquest era l’impost més just entre la cistella d’impostos actuals. En segon lloc lamentava que el govern central hagués cedit la gestió i recaptació d’aquest impost a les CC.AA. perquè això donava el tret de sortida a una cursa de competència fiscal a la baixa entre CC.AA del citat impost. I això és així perquè als contribuents els hi surt a compte anar a declarar a les CC.AA. amb uns tipus més baixos, el que pressiona a la resta de CC.AA. a rebaixar els seus tipus impositius per aturar la fuga de contribuents. El resultat d’aquest procés seria, doncs, una rebaixa fins a la pràctica desaparició d’aquest impost.

L’administració pública s’hauria de regir per criteris d’eficiència i racionalitat. A vegades la descentralització administrativa pot conduir a una millor gestió dels recursos, però d’altres la solució òptima consisteix en la centralització. És un debat que s’hauria de desenvolupar amb criteris tècnics, però això esdevé pràcticament impossible quan s’hi barregen aspectes de caràcter “nacional”. Les banderes enceguen el debat i una decisió que hauria de ser resultat d’un procés de deliberació s’acaba decidint per la via de la negociació. Arguments Vs Interessos.

Així que per il•lustrar els problemes que a vegades pot generar la descentralització podem baixar a nivell municipal. Teòricament aquí hauríem de poder debatre sobre aquest tema sense la càrrega emocional dels sentiments de pertinença...

Podem parlar, per exemple, de l’impost sobre els vehicles de tracció mecànica (IVTM). Tingueu paciència perquè encara que no ho sembli el final del relat és força sorprenent. Cada Ajuntament té capacitat per legislar i recaptar aquest impost. Es tracta d’un impost que recau sobre els propietaris de vehicles motoritzats i pel qual s’han de pagar unes taxes que varien en funció del tipus de vehicle (motocicleta, turisme o camió) i de la cilindrada. Es tracta d’un impost, doncs, que està totalment descentralitzat. Vegem-ne algunes conseqüències.

En aquests quadres, hi podeu veure els índexs de motorització (nº vehicles/1000 habitants) de dos municipis penedesencs: Vilafranca del Penedès i Les Cabanyes. En aquests quadres es pot veure que fins l’any 2005 els índexs de motorització d’ambdós municipis són força semblants. Però a partir del 2006 aquest índex creix de forma brusca a les Cabanyes. Fins al punt que al 2007 hi hauria una ràtio de 10 turismes i 5 camions per habitant!!! Vegem-ne les causes.

Índexs de motorització a les Cabanyes
Índexs de motorització a Vilafranca del Penedès
Font: Idescat


En els quadres següents hi podeu veure les tarifes de l’IVTM en ambdós municipis. Queda palès que a les Cabanyes paguen la meitat d’impostos que a Vilafranca (en el cas dels camions passa exactament el mateix). Més amunt ja hem vist que aquest fet ha motivat un augment extraordinari de la matriculació de vehicles a les Cabanyes. Té cap sentit això? Doncs, depèn de com es miri. A nivell municipal té molt de sentit perquè els habitants de les Cabanyes poden viure molt millor a costa dels impostos que deixen d’ingressar altres Ajuntaments. A nivell global, evidentment no, perquè una acció que emprèn un municipi afecta negativament a la resta de municipis, fomenta la competència fiscal a la baixa i engega una cursa que pot acabar liquidant l’existència d’aquest impost. No per la voluntat de cada municipi sinó per la manca de coordinació inter-municipal.


Finalment, una petita il•lustració sobre la importància quantitativa de la “pirateria fiscal” del consistori de les Cabanyes. Per simplificar, suposem que a les Cabanyes tots els vehicles pertanyen al grup de cilindrada intermedi i per tant han de pagar una tarifa de 71,94 euros per vehicle. A les Cabanyes el 2007 hi vivien 842 habitants i tenia un índex de motorització de 10.306,41. És a dir, que recaptava (per als turismes):

842*10.306,41/1000*71,94 = 624.295 euros.

En el cas dels camions la recaptació pujaria a 499.593 euros (feu-me confiança). És a dir, que la recaptació total estaria al voltant de 1.123.888 euros. Una quantitat força notable que equival al cost de l’escola bressol que van inaugurar enguany. Però aquest quantitat es pot valorar de forma més clara si ho expressem en termes per càpita: 1334,78 euros per habitant i any. Una quantitat de recursos gens menyspreable que el consistori de les Cabanyes pot recaptar sense cap cost a nivell polític perquè ho aconsegueix rebaixant els impostos als seus vilatans i recaptant la gran majoria d’aquests recursos a no residents.

Evidentment aquests càlculs són estimacions hipotètiques, però no crec que la realitat s’allunyi gaire d’aquestes xifres. En tot cas això ho haurien d’aclarir des de les Cabanyes.

Ignoro si en Francesc Olivella ha estat el primer alcalde a aplicar aquestes polítiques, però està clar que no serà el darrer. Em sembla recordar que fa unes poques setmanes, en una entrevista al 3deVuit treia pit sobre les inversions i millores que havien engegat des del principi de la legislatura. Potser també hauria hagut de dir que bona part d’aquestes inversions les havien pagat residents en altres municipis. O més ben dit, en detriment del que s’hauria pogut fer en altres municipis.

Corol•lari: si reduint els impostos guanyes popularitat i a més a més pots recaptar més és de ruc no fer-ho. Corol•lari 2: si tothom fa el mateix, tots hi sortim perdent.

Tot això venia a compte de la idoneïtat de la centralització o descentralització de certs impostos, competències i serveis. Més enllà de la crispació que aixequen aquests temes, tots plegats aniríem millor si afrontéssim aquests assumptes de forma desapassionada.

Vistes les conseqüències que tenen aquestes polítiques, també a nivell municipal, faríem bé actuant de forma urgent per aturar aquestes males pràctiques.

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola Jordi,
T'aconsello que t'informis millor de sobre com funciona aquest tema a Les Cabanyes.
També t'aconsello que comprovis els diferents ingresos de tots els municipis de Catalunya. P.ex. Municipis on hi ha molts poligons industrials i tenen molts ingresos (p.ex. Castellbisbal) també va en contra de la resta de municipis?.
Comprova si tots els municipis reben igual i proporcional fons estatal.
Per últim, les inversions a Les Cabanyes es fan en base a una bona gestió de l'Ajuntament amb les Subvencions. Projectes com Viure al Poble (Subvencio de 550.000 de Feder), altres subvencions de PUOSC ( més de 600.000 €)
Finalment, en tot cas tots els Ajuntaments tenen que espavilar-se per incrementar els recursos sense incrementar els impostos.
Per últim tots els vehicles s'han de matricular on el titular està censat, per llei.

jordi guilera ha dit...

Hola Anònim,

M'hauria agradat informar-me millor, però la informació que hi a la plana web de l'Ajuntament de les Cabanyes és forrça escassa i no permet miracles. Suposo que és un problema comú dels municipis petits, que ja tenen prou feina, ho entenc.

Jo estava parlant estrictament de l'IVTM. Així que em centraré en la darrera part del teu comentari:

"Finalment, en tot cas tots els Ajuntaments tenen que espavilar-se per incrementar els recursos sense incrementar els impostos."

Estic d'acord amb aquesta afirmació. Però suposo que tu també estaràs d'acord amb mi que fent això d'aquesta manera s'està perjudicant a municipis tercers. I això no porta enlloc.

Finalment, entre el 2005 i el 2006 el nombre de vehicles censats es va multiplicar exponencialment. Ja que estàs tant ben informat potser ens podries explicar a què és degut.

De la mateixa manera, les meves especulacions sobre la recaptació d'aquest impost (1,2Milions d'euros) s'acosten a la realitat?

Espero amb impaciència la teva resposta. També m'agradaria saber alguna cosa de la teva identitat.

Salut,
J

Anònim ha dit...

Hola a tothom,
Voldria fer uns aclariments, el tema a Les Cabanyes funciona de la següent manera:
1.- A Les Cabanyes l'any 2005 va venir a posar la seva seu una empresa de renting de cotxes. A partir d'aquest moment es va reduïr l'impost de IVTM.
2.- Aquesta empresa es lliure de posar la seva seu en qualsevol municipi. Aquesta seu es una oficina oberta en horari al públic amb una persona que aten al públic.
3.- Tothom lluita per tenir empreses en els seus municipis per tal de recaptar més impostos i donar seveis als seus veïns i veïnes.
4.- Ningú pot posar un vehicle a Les Cabanyes sino hi té una residència i a més hi està censat. Es a dir una casa.
5.- Aquest fet no representa competir amb cap altre municipi per vehicles d'altres municipis.
6.- La Pirateria d'acord amb el comentari del escriptor de l'article, seria si es deixes pagar impostos a Les Cabanyes vehicles de persones d'altres municipis, sense tenir residència ni estar-hi censat.
7.- Totes les empreses tenen seu en algun municipi i per tant pagan els seus impostos en aquells municipis.
8.- Les inversions a Les Cabanyes es fan amb recursos provinents de subvencions i altres de propis.
9.- Els ingresos per l'impost de IVTM estan publicats cada any amb els comptes de l'Ajuntament i pujen al voltant dels 300.000 € pel 2009.

T'agraïria que aclarisis aquests fets en l'article, i que en tot cas podem quedar el dia que vulguis i aclarim el tema.
Penso que abans de publicar acusacions caldria informar-se dels diferents temes.
Estic i he estat sempre obert a parlar amb qui fos i amb qui calgui d'aquest tema.
Aquesta notícia ha estat publicada a diferents mitjans de comunicació, tant comarcals com nacionals (Catalunya).
D'aquestes empreses n'hi ha varies i tenen seus a diferents municipis.
Es evident que aquestes empreses els hi surt més a compte posar la seva seu en municipis petits on es poden reduïr els impostos i això beneficia al municipi, (ja que tots els veïns hi surten guanyant, pagant l'impost reduït) i l'empresa també ja que paga menys impostos, i l'Ajuntament pot fer això perqué també recapta més impostos ja que el volum de vehicles d'una empresa de rentin compensa la baixada de l'impost. Aquest fet pasa en molts altres camps.
El fet de que qualsevol empresa posi la seva seu sigui fiscal o industrial en un municipi es decisió de l'empresa i molts Ajuntaments donen facilitats a les empreses per posar-se en els seus poligons i municipis.
Des de Les Cabanyes, entenem que no estem prejudicant a ningú n'hi a cap municipi dels nostres voltants, segurament es podria comprovar que el seu nombre de vehicles no ha variat de forma substancial per aquesta causa.
Bé, penso que m'he explicat prou correctament, en tot cas, com a Alcalde i conjuntament amb els regidors de l'Ajuntament podem estar contents de la feina que estem fent gràcies a la bona gestió i no només a aquest fet, tot hi que de bensegur que hi ajuda.
Moltes Gràcies.

Francesc Olivella
Alcalde de Les Cabanyes

Jordi ha dit...

Hola Francesc,

En primer lloc, et voldria agrair que hagis aclarit una mica aquest assumpte. Deixa que et digui que la motivació del meu post buscava argumentar que el disseny del sistema fiscal d’un país s’hauria de regir amb criteris d’eficiència i equitat. I, en aquest context, volia remarcar els problemes que a vegades genera la descentralització (l’IVTM és un cas de llibre).

Voldria fer uns aclariments sobre “els teus punts”

1.- Suposo que la cronologia és la inversa, es van abaixar els impostos i va venir l’empresa. O en tot cas, va venir l’empresa perquè sabia que se li reduirien els impostos.

3 i 5.- Està molt bé que els municipis competeixin per atraure empreses, és la seva feina. Però ho haurien de fer de forma intel•ligent. Si s’ofereixen unes millors infraestructures, un entorn empresarial competitiu i amb externalitats i complementarietats, una mà d’obra formada, una administració local eficient... EXCEL•LENT. Si l’avantatge definitiva perquè una empresa s’instal•li a un municipi són els seus impostos (per exemple, l’IVTM) a nivell global tots hi sortim perdent perquè el volum global de recaptació es redueix. I és EVIDENT, que això afecta als altres municipis.

6.-En cap cas he manisfestat que la política de l’Ajuntament de les Cabanyes fos il•legal, i ho mantinc. Però el fet que hi hagi empreses que es registrin a les Cabanyes, NOMÉS PERQUÈ els impostos són més baixos, per mi és una forma de pirateria. També en podríem dir competència fiscal a la baixa, si t’hi sents més còmode.

9.- Gràcies per l’aclariment. Ja vaig avisar que havia fet uns càlculs “especulatius”. I demando, si cal, disculpes per aquell atreviment. Tot i així la xifra de recaptació continua essent espectacular: 356 euros per persona i any.

I un punt addicional: com s’explica l’augment de camions?

Sobre la part final del teu comentari, està molt ben argumentada. I va exactament en la mateixa direcció del que deia/denunciava en el meu blog. Així que l’únic que em sobta és que et sembli positiu que això pugui passar.

Finalment, m’ofèn que per segona vegada m’acusis d’estar mal informat. Crec que es tracta d’un article que té unes bases informatives prou sòlides. Es tracta també d’un article transparent en què qualsevol interessat pot anar a les fonts per veure si el que dic és cert o no. Si no hi ha més informació és perquè el teu Ajuntament no la publica de forma prou accessible.

Tampoc es tracta de cap tipus d’acusació. Es tracta d’un article que es centra en remarcar les conseqüències que pot generar el mal disseny dels impostos. Crec que tot el que deia estava basat en informacions verídiques (amb excepció de la importància quantitativa de l’impost, fet que ja advertia a l’article i pel qual ja m’he disculpat més amunt). Tant aquest post, com la resta del blog, estan escrits amb una vocació didàctica i diguem-ne deliberativa o d’incitació a la reflexió. Jo no t’he acusat de res, he plantejat uns fets.

Tampoc he dit enlloc que l’Ajuntament de les Cabanyes fos un desastre. Simplement ho desconec, tot i així hi ha algunes polítiques, com la provisió centralitzada d’internet que són prou interessants. I no voldria que entenguessis aquest post com un acarnissament contra l’Ajuntament de Les Cabanyes ni contra la teva persona, res més lluny de la meva intenció. El fet de parlar de les Cabanyes va ser força casual. El que més m’importava era parlar dels problemes que podia generar la descentralització en alguns àmbits.

Salut,
J