dijous, 10 de setembre de 2009

El costat fosc del màrqueting solidari


No sé si mai havia vist una campanya de màrqueting tant matussera i desencertada. Ara bé, també podria ser que es tractés d’un atac de sinceritat desenfrenat. Es tracta de la publicitat que hi ha als sucres de la vilafranquina Cafès Novell i que podeu veure a la foto que encapçala aquest post.

És massa habitual el joc a que juguen moltes empreses amb el filó de la solidaritat per tal d’augmentar vendes a costa de tocar la fibra del consumidor, però aquí ens trobem davant d’un cas esfereïdor.

Els senyors de Cafès Novell ens diuen que consumint el seu cafè contribuïm a la confecció de programes socials pels seus recol•lectors desafavorits. I no seria millor que els hi paguessin un sou just i deixessin de ser desafavorits? O és que potser és preferible pagar-los miserablement, per convertir-los en recol•lectors desafavorits per després poder apel•lar a la solidaritat del consumidor per tal d’ajudar amb programes socials a aquests pobrets recol•lectors desafavorits?

Jo els animaria a reforçar aquesta nova línia de màrqueting amb una nova sèrie de missatges encara més impactants, com ara:

Els nostres recol•lectors desafavorits viuen molt malament perquè els hi paguem un sou molt baix. Però et donem l’oportunitat d’ajudar-los: consumint aquest cafè ajudaràs a la confecció de programes de caritat que et faran sentir millor amb tu mateix. Si tot va bé, augmentarem la quota de mercat i podrem ampliar la nostra plantilla de recol•lectors desafavorits, ampliant així el grup de recol•lectors desafavorits que podràs d’ajudar.

Cafès Novell, sempre a l’avantguarda de la solidaritat. Creem recol•lectors desafavorits i et donem l’oportunitat d’ajudar-los mentre ens enriquim amb aquesta activitat. Tots hi guanyem.

Cafès Novell, l’aroma del millor cafè fruit de l’explotació i la suor dels nostres recol•lectors desafavorits. Deixa’t seduir per aquest nèctar i contribueix a un programa social orientat a la distribució de desodorant entre els nostres recol•lectors desafavorits perquè no facin pudor quan vinguin a recollir el miserable sou que els paguem.

Senyors, no sé si són aquestes les idees que volien transmetre. Si no és així no estaria de més que rectifiquessin la seva política publicitària.

2 comentaris:

Xavier V. Inglada ha dit...

Potser la frase no és del tot afortunada. Però precisament cafès Novell és una de les empreses que més s'implica en temes socials, almenys a la nostra comarca. Jo els proposaria que informessin més de les ajudes que donen a les entitats del Penedès. Voler sintetitzar en tres línies l'estratègia de comerç internacional és sempre demagògic.

Jordi ha dit...

Hola Xavi,

Ignoro completament el que fa aquesta empresa, però el que està clar, i aquí coincideixo amb tu, és que la frase no és gens afortunada. Si és un error d'expressió, això diria molt poc del publicista i de tots els filtres que deu haver hagut de passar abans de veure la llum. Una bona metàfora dels nivells d'expressió escrita de la ciutadania. Avui en parlàvem tot dinant.

Salut,
J