dilluns, 28 de febrer del 2011

Estimating inequality, understanding history: Did inequality shape the long path to democracy in Iberia?

Us deixo amb un projecte d’article encara per polir. Es tracta de noves estimacions sobre l’evolució de la desigualtat, polarització, benestar i taxa d’extracció a Espanya i Portugal al llarg del segle XX. En destacaré dos aspectes, el primer us pot semblar un pèl freak, però és de gran interès entre economistes i historiadors econòmics: l’evolució de la desigualtat segueix la Corba de Kuznets (CK) tal com la va formular Kuznets. És a dir, que la desigualtat global va seguir una U invertida al llarg del procés d’industrialització, i que al llarg d’aquest mateix procés, els top incomes van caure. Això que pot semblar contradictori, i que fins ara ha estat malinterpretat, vindria a donar suport empíric a la CK.

La segona, que potser és més interessant per al gran públic, vindria a dir que l’elevada desigualtat ha estat un dels factors que podria haver endarrerit tant la democratització a Ibèria en el context d’Europa Occidental. A més a més, els nivells de polarització econòmica (l’absència de classe mitjana) podrien estar darrera de les diferents transicions polítiques a Espanya i Portugal. En aquest sentit, mentre que la Dictadura de Salazar va arribar de forma pacífica, la franquista va arribar després d’una Guerra Civil. Altra vegada, la transició política a Espanya va ser de caràcter gradual i dirigida per les velles elits del règim, just al contrari que a Portugal que amb la revolució dels clavells, va liquidar el règim anterior de forma fulminant.

Bona lectura...

Aquí

dilluns, 7 de febrer del 2011

Mentiders

Barcelona està envoltada avui d’una boirina d’aspecte ben poc saludable que m’ha fet despertar alguns pensaments.

Sembla que ara que CiU ha arribat al govern comença a entendre les bondats de les limitacions de velocitat a la zona metropolitana de Barcelona. Allò que durant el tripartit només eren mesures amb un esperit exclusivament recaptatori que no servien per reduir ni contaminació ni accidents resulta que ara adquireixen una nova dimensió. I resulta que ara que tenim un anticicló, s’ha de limitar la velocitat per reduir la contaminació de l’aire i preservar la salut dels ciutadans.

O mentien o menteixen.

I ja per acabar, un quadre dels nivells de contaminació a les zones urbanes de diversos països europeus (no es detalla la ciutat concreta). Però a nivell de la UE, Espanya només es veu superada per Grècia, Bulgària, Itàlia i Polònia, República Txeca i Eslovènia.



Si estimem el nostre benestar i salut, potser s’hauria de fer alguna cosa al respecte.